Saturday, August 29, 2009

Syeikh membacakan hadith yang pertama, yang diriwayatkan daripada Abi Said Al-Khudri, daripada Nabi s.a.w.: ‘Jangan mendatangi hamba tawanan yang hamil sehingga dia melahirkannya, dan jangan mendatangi hamba tawanan yang hamil sehingga datang haid satu kali.”

Wujudnya tawanan perang dalam peperangan itu bukannya Islam yang buat begitu, tapi sudah ada sebelumnya, memang lumrah dalam peperangan, sama ada laki2 akan menjadi tawanan perang, atau dijadikan sebagai pertukaran, atau dipancung, atau dijadikan hamba sahaya.

Dalam Islam apabila perempuan yang sudah berkahwin ditawan, lalu dijadikan sebagai hamba sahaya, jangan disetubuhi terus, hendaklah tunggu sehingga datang haid satu kali sebagai tanda suci daripada benih suami yang sebelumnya, kemudian barulah boleh disetubuhi. Hati-hati, jangan sampai tersalah baca doa pada malam pertama. Permasalahannya, macam mana hubungan dengan suami yang sebelumnya? Hubungan dengan suami yang sebelumnya itu putus sama sekali.

Nabi kita bersabda: “Tidak halal bagi seseorang yang mengaku beriman dengan Allah dan hari akhirat, menyiram air pada tanaman orang lain.”

Oooo, lihat, Nabi kita cukup malu dalam membicarakan persoalan begini, Nabi tidak guna lafaz yang jelas sebaliknya menggunakan lafaz kinayah atau yang padanya bahasa kita itu membawa erti kiasan. Kiasannya apa? Jangan kamu pancutkan air manimu ke dalam faraj orang lain, biar hamba tadi itu suci dari benih suaminya yang dulu dengan satu kali haidh, kemudian baru kita mendatanginya.

Majlis: Sebulan bersama “Syeikh”
Syeikh: Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki
Kitab: Misykatul Masobih

1 comment

cahyimhaberer said...

How to Make Money from Casino Games
This game gives you งานออนไลน์ the opportunity to play games from a live table or 김해 출장샵 with a 출장안마 dealer. 진주 출장마사지 With a dealer, you are 이천 출장안마 able to win real money.

March 4, 2022 at 5:41 AM

Post a Comment

 


Blogger Template By LawnyDesignz